Skepcismen för naturlig hudvård

   
Nu är vi i en tid då naturlig hudvård börjar bli hett igen efter att länge ha ansetts som flummigt och främmande, även om det fortfarande för många känns främmande att "gå så långt" som att smörja in sig med rena vegetabiliska oljor. Även jag hade från början fördomar och insåg med tiden hur jag som ung 20-årig tjej påverkats av den här ytliga konsumtionshetsen, var i man snarare köper produkter efter vilket märke det är och att den har någon tilltalande förpackning eller behållare. Desto mindre betydde innehållet.. eller? Man förstod snarare inte innehållet! Det man gick på var reklam och slagord som "bli av med alla dina porer" eller "innehåller ekologisk olivolja" (utan att man förstod att det var i en sådan liten mängd att det inte handlade om annat än ful marknadsföring).

Mitt intresse för hudvård har väl främst funnits sedan bara några år tillbaka, men min nyfikenhet och mitt ifrågesättande av saker och ting har funnits sedan tidig tonår, varför jag t ex blev vegan vid tolv år och var nykterist tills jag fyllde 18 år (idag dricker jag i princip ingen alkohol igen). Om jag väl blir intresserad av någonting kan jag gräva ned mig i det, vilket hände med just hudvård.

Det hela började som för många andra unga tjejer att jag ville få bukt på hudproblem så som finnar, men också med orimliga krav av att få en "perfekt" och porfri hy. Något jag idag inser inte existerar. Det är i vilket fall ytterst få som "välsignats" med en "perfekt" hy. Hur som helst resulterade min nedgrävning i hudvård till en djupare förståelse och samtidigt en skepcism för snarare den konventionella hudvården än den sanna naturliga.
Med den konventionella hudvården syftar jag helt enkelt på i princip all lättillgänglig hudvård som finns hos såväl de stora kosmetikakedjorna som på matbutikernas hygienhylla. Hudvård som mest består av vatten, mineraloljor och kemikalier i form av emuleringsmedel, lösningsmedel, konserveringsmedel och onaturliga och starkt rengörande ämnen som snarare hör hemma i ett ungsrengöringsmedel än i en hudvårdsprodukt.
Varför används då dessa ämnen kanske du undrar eftersom de faktiskt används?! Främst har jag insett att det är en ekonomisk fråga. Vatten kostar ingenting, mineralolja, som är rester från petrokemiindustrin, är en billig råvara som dessutom gör dig beroende av produkten då den t ex skapar ett smörjberoende. Syntetiska konserveringsmedel används framför allt för att produkten ska vara hållbar så länge som möjligt (vilket tillverkarna tjänar pengar på och du som konsument ser det som ett "klipp"), och emuleringsmedel används framför allt för att dryga ut en produkt, öka dess volym, etc. Jag skulle kunna skriva en roman om alla kemikalier som används i konventionella hudvårdsprodukter.

Då vi konsumenter inte vet vad produkterna innehåller och vad dess ursprung är, samt vad de faktiskt gör med vår hy så är det just: PRIS, MÄRKE och FÖRPACKNING vi går efter. Håller ni inte med mig?
Som konsument har man en naiv tilltro till att om det bara är något stort och erkänt märke så är det bra produkter. Dock är ofta dessa de största fula fiskarna i och med att det de tjänar stora pengar på är just att du fortsätter köpa deras produkter = du ska inte bli för tillfreds med din hy! Men med sitt erkännande har de till sin fördel att de nyttjar skicklig marknadsföring av en livsstil vi eftersträvar och gärna "köper". Nu när naturligt är hett igen slänger de t ex gärna med reklamslogans som; "innehåller välgörande arganolja" och "innehåller ingen mineralolja". Okej, men resten av innehållet då? Och RESTEN av alla andra produkter de säljer och tjänar stora pengar på?  

                               

Ju mer jag sätter mig in i naturlig hudvård inser jag att det är dagens hudvårds- och kosmetikaindustri som är "new age"-flum och inte naturkosmetika. Du kan själv fråga dig hur länge vi har använt många av alla dessa nya kemikalier. Många av de ämnen som finns i våra hudvårdsprodukter idag fanns inte ens när våra morföräldrar var små, varför vi först nu börjar se följderna av att använda alla dessa kemikalier; som visar sig lagras i kroppen, inte vara biologiskt nedbrytbara och belastar miljön och som dessutom visar sig orsaka sjukdomar och där de upptäckts i bland annat tumörer (parabener, t ex).
Medan den naturkosmetiska läran av att använda vegetabiliska oljor, örter och eteriska oljor är tusenårig och där man vet vad för medicinala och hudvårdande effekter olika naturämnen har, vilket är någonting man inte kan säga om vår moderna och industraliserade hudvårdsproduktion. Idag är det en helt annan fokus på pengar och livsstil, där vad man köper helst ska vara av ett visst märke och där vi konsumenter ställer allt större krav på orimliga resultat och samtidigt naturlighet, som ger utrymme för ett hejvilt kemiskt experimenterande samtidigt som vi köper marknadsföringsslogans som "innehåller arganolja". Skönhetshetsen idag är så stor att vi till och med sprutar in nervgift för att släta ut rynkor istället för att acceptera det naturliga åldrandet där man kan göra mycket för att åldras värdigt genom att använda beprövad (naturlig) hudvård och att äta och leva hälsosamt, vilket har en minst lika stor betydelse.

Tänk vad vi hade sparat pengar, hälsa och hudproblem om vi kunde nöja oss med vegetabiliska oljor, etriska oljor och örter! Idag blir min egen konsumtion av hudvård allt smalare. Ju mer jag sätter sig in i ämnet, desto klarare blir det för mig hur vi med hull och hår slukar hela den här nutida livsstilen med allt vad gäller jakten på perfekt hy, perfekt kropp, rätt kläder, rätt statusjobb, etc. Där man kan göra det så mycket enklare och billigare för sig genom att nyttja de hudvårdande ämnen naturen gett oss, äta hälsosamt och medvetet och klä sig på sina egna villkor, där man inte faller offer för konsumtionshets av snabba "quick fixes" och flyktiga modetrender.
Är du nyfiken på arganolja? Ja, köp då en REN arganolja. Fall inte för alla fula marknadsföringstrick!





SLUTLIGEN..

Utan förpackning och kännedomen om märke, vilken produkt skulle du köpa enbart utifrån innehållet;

Produkt 1. 
Där du inte ens kan finna innehållsdeklaration på nätet

eller

Produkt 2.
Organic White Tea1, Organic Rose Hyrdorol1, Extract of Organic Calendula1, Organic Chamomile1, Organic Blackberry2, Organic Blueberry2, Organic Pomegranate2 and Organic Acai Berry3, Organic Acai Berry Oil, Organic Pomegranate Oil1, Organic Beeswax3, Organic Avocado Butter1, Organic Cacao Butter1, Extracts of Organic Rosemary3, Organic Thyme3, Organic Oregano3, Organic Goldenseal4, Organic Cinnamon3, Organic Lavender3, Cucumber Juice, Vitamin C (ascorbyl palmitate), Vitamin E (a-tocopherol), Citric Acid, Witch Hasel, Japanese Honeysuckle Extract

1. Certified organic by Oregon Tilth Certified Organic
2. Certified organic by Organic Certifiers
3. Certified organic by QAI
4. Certified organic by Maryland Department of Agriculture


Svar: produkt 1. = hypade Clinique (som jag lusläst innehållsförteckningen på i butiker och vars innehåll snarare hör hemma i en kemisal än i ett badrumsskåp, men som jag på samtliga sidor på nätet i jakt på innehållsdeklaration inte kunde finns någon utskriven innehållsförteckning), Produkt 2. = "100% Pure - Antioxidant Facial Cream, Organic Acai Berry".
Observera att märken utan utskriven innehållsförteckning på nätet är ett stort varningstecken på tvivelaktigt innehåll!

Kommentera inlägget här :