I min sminkväska



Ni som följer min blogg har nog förstått att jag är rätt "hardcore" när det kommer till hudvård och kosmetika vad gäller innehåll med hänsyn för såväl hälsan som miljön. Konventionell make up, dess konstgjorda formula och all dess förpackning förstår nog de flesta inte är så snällt mot miljön, men även för kroppen är kosmetikans sammansättning okänd och vi "matar" vår egen hud med giftiga artificiella färg- och parfymämnen som inte bara kan vara skadligt för våra kroppar utan de förstör även vår hudstruktur och orsakar pigmentfläckar då ämnena kan reagera med t ex solljus. 


Hur många av er använder dessutom läppbalsam/läppglans som ni faktiskt oavsiktligt "äter"? En liten upplysning; det du "äter" är parfymämnen, artificiella (konstgjorda) färg- och smakämnen, paraffin (biprodukt vid raffinering av råolja bestående av dött material utan vare sig närande vitaminer eller fettsyror), m.m. Det bästa ur hållbarhet om man använder kosmetika är att enbart konsumera de produkter man faktiskt använder och inte köpa flera produkter med samma användningsområde.


Vad finner man då i min sminkväska?
Underlag - Lily Lolo - Mineral Powder Foundation ("Warm Honey"
Läppar - 100% Pure - Fruit Pigmented Sheer Lip Glaze ("Peach Bellini")
Ögon - Annemarie Börlind - Eyeliner Pencil ("Black"), 100% - Pure Fruit Pigmented Ultra Lenghtening Mascara ("Black Tea"), 100% Pure Fruit Pigmented Eye Shadow ("Chestnut" - använder ibland för brun skuggning)
Övrigt - Lily Lolo - Mineral Blusher ("Ooh La La"), Sante - Eyebrow Pencil ("Brown")

Samtliga produkter/märken har jag synat hårt vad gäller innehåll.


TIPS: jag har insett att det fungerar lika bra att använda Lily Lolo - Mineral Powder Foundation som uppljusande ögonskuggor. Därmed har jag sparat in på att köpa ögonskuggor.

 

Kommentera inlägget här :