Ren och traditionellt tillverkad olivtvål

 
 
Som en liten uppföljning på förgående inlägg om olivolja tänkte jag i detta inlägg uppmärksamma ren olivtvål, efter att ha funnit en som gjort mig nyfiken på dessa traditionella och milda kroppsrengörare som nyttjats av medelhavsbor i århundranden. Även om det idag finns många miljö- och kroppsvänliga fasta tvålar kan jag ändå tycka att de antingen luktar för mycket (av eteriska oljor) eller lämnar en uttorkande känsla, vilket jag tror är på grund av de försåpade oljorna. Jag är något känslig för starka dofter, särskilt syntetiska parfymer men även vissa eteriska oljor, men jag har också med åren fått en allt känsligare hud med tendenser till eksem på vissa delar av kroppen. Särskilt mina händer har blivit väldigt känsliga och fnasiga på grund av jobb inom vården där hög hygien råder med mycket tvättande och spritande. Av denna anledning är jag rätt kräsen när det kommer till kroppstvålar som inte bara verkar milt rengörande utan också vårdar.
 
Den olivtvål jag funnit och är nyfiken på är en naturlig fast tvål av olivolja som tillverkas enligt traditionella metoder på Kreta. Den innehåller ren, oprocesserad olivolja (den är dock försåpad, så jag förstår inte riktigt hur den kan vara helt oprocessad då?) och ska även vara väldigt mild och fetare än vanlig tvål. Tvålen ska även vara bra för folk med känslig hud. Den är ej heller testad på djur, innehåller inga artificiella färgämnen eller doftämnen och är helt vegansk samt 100% biologiskt nedbrytbar. Ingredienserna är enkla och utgörs enbart av de allra nödvändigaste tvål-råvarorna, nämligen försåpad olivolja, vatten och mineralsalt. Det är det fattiga men ändå rika innehållet som gör mig nyfiken på tvålen. Det är så mycket produkter idag som marknadsförs med sitt innehåll av olivolja där det snarare är andra ingredienser som utgör huvuddelen av innehållet, medan det egentligen fattiga innhållet av olivolja endast utgör ett marknadsföringssyfte.
Vad jag gillar med den här tvålen är att den består av äkta olivolja, inte en massa andra kemikalier, andra vegetabiliska eller syntetiska tensider, kemikalier, etc. Doften blir även naturlig av olivolja på grund av att inga doftämnen tillsats. Vad dock tvålen saknar är ekologiska råvaror. Å andra sidan är innehållet så naturligt att det  ur ett miljöperspektiv ändå är ekologiskt i och med sin 100% biologiska nedbrytbarhet, samt den miljövänliga förpackningen av kartong. Då tvålarna tillverkas på Kreta får man ju hoppas och tro att arbetsvillkoren är skäliga, då någon information om tillverkningen är svår att finna. Priset är i alla fall löjligt prisvärt på sina 20-25 kr för minsta tvålstorlek.
 
Om det finns någon av er bloggäsare som har testat just denna olivtvålen eller någon liknande, vore det kul att höra vad ni tycker om den? Funderar själv på att införskaffa en och testa. :]
 
 
Lite fakta om olivtvål
All tvål är föreningar av fett (t ex olivolja, andra vegetabiliska oljor eller animaliskt fett) och något alkaliskt (ofta lut). Även om alla tvålar säljs under benämningen "tvål" kan innehållet bestå av nästan vad som helst. Olivtvål är mycket mild och vårdande för huden. På irriterad hud verkar den lugnande och är inte alls uttorkande. Jag har även funnit fakta om att olivtvål lämpar sig väl för såväl hand- och kroppstvätt men även till att tvätta håret med eller att raka sig med. Läs gärna mer om olivtvål här.
 
 
Ingredienser:saponified olive oil, water, mineral salts.
Pris: 25-65 kr (beroende på gram) 
Köpställe: www.jordklok.se (googla för fler köpställen!)
Hemsida: www.olivasoap.com
 
Taggar: handvård, hudvård, hårvård, kroppsvård, olivolja, shampoo, tvål;

Kommentera inlägget här :