Olivolja som ansiktsrengöring

 
Sedan början av sommaren har jag kört med att rengöra ansiktet med olivolja enligt OCM - The Oil Cleaning Method. Det fungerar hur bra som helst och man inser hur mycket pengar man i onödan lagt på rengöringsprodukter som lika väl hade kunnat ersättas av vegetabiliska oljor. Detta är bara ytterligare ett exempel på det genomslag av marknadsföring bakom kommersiella intressen som nåt vårt köpbeteede och inbillade tro om vad vi behöver.
 
Jag använder ekologisk extra jungfruolivolja i min rengöring, vilket innebär att oljan kommer från den första pressningen och därmed den mest obehandlad processen där dessutom näringämnena är som mest bibehållna. Kallpressning av olivolja är en kemikaliefri process där man endast använder tryck inom 28 °C-35 °C för att producera högkvalitativ olja. Se alltså efter "extra virgin oil" i butikshyllorna. Att oljan är ekologisk innebär att odlingen skett utifrån ekologiska riktlinjer utan bland annat giftiga bekämpningsmedel, m.m. Övriga varianter av olivolja kan jag inte rekommendera då alla övriga sorter utgörs av i olika grad enbart sämre och bearbetade former.
 
Jag förvarar alltid mina vegetabliska oljor i kylskåpet där de står mörkt och svalt. Ljus förstör de antioxiderande ämnena som står för stora delar av oljans hälsofördelar. De inflammationshämmande ämnena, som finns i just bland annat olivolja, förstörs också av solljus. Allt eftersom de antioxiderande ämnena förstörs härsknar dessutom de nyttiga fettsyrorna. Solljuset förstör därför inte bara de nyttiga ämnena utan gör dem skadliga. Just olivolja kan bli grumlig om den förvaras i kylskåpet men det är inget farligt utan enbart en konsistensreation till följd av kylan.
 
Till huden är olivolja särskilt bra för torr och sprucken hud. Den innehåller hög andel enkelomättat fett, antiinflammatoriska polyfenoler, klorofyll, E-vitamin och antioxidanter. Då den är antiinflammatorisk kan den även lugna acne och rodnader. Regör man rätt och avlägsnar överflödig olja och den smuts som hänger med från rengöringen, så är det ingen risk att man får plitor eller andra besvär till följd av oljan. Fett löser smuts, därför hjälper olivoljan att få upp smutsen på djupet utan att förstöra hudens syramantel då olivoljan inte är uttorkande. Jag upplever själv mindre stramande hud efter rengöring med ren olivolja framför andra rengöringsprodukter. Dessutom sparar jag i längden en himla massa pengar då jag använder min olivolja såväl till matlagning som till ansiktsrengöring. Jag häller bara över lite olja åt gången i en mindre flaska som jag använder till ansiktsrengöringen och tappar på nytt allt eftersom det tar slut. Jag har även köpt återanvändbara rengöringssvampar som spar på både pengar och miljöresurser. 
 
 
 

Kommentera inlägget här :