Jordgubbe & Smultron-parfym från Green Love

 
 
En doft jag håller kär just nu är "Jordgubbe & Smultron"-parfymen från Green Love. Jag slog till på den i samband med en order av övriga Green Love-produkter - som jag troligtvis kommer att berätta mer om i ett annat inlägg framöver. Parfymen finns i flera olika fruktiga dofter som jag är nyfikna på, men i samband med att jag la min order runt midsommar var jag som mest sugen på just jordgubbs och smultron-doften.
 
Parfymerna från Green Love består av 100% ekologiska ingredienser, gjord på en bas av ekologisk certifierad golden jojoba olja och med naturliga certifierade ekologiska aromer från frukter, bär och plantor. Dofthållbarheten är ungefär 3 timmar. Undantaget är dofterna innehållande vissa blommor som kan ge en mer långvarig hållbarhet. Parfymerna är dock mycket dryga då varje droppe doftar direkt. Vill man ha en parfym som varar i evigheter är det på bekostnad på renhet, varför man får ha överseende med den "kortare" hållbarheten.
 
Konventionella parfymer är hårt processade för att ge allt kräsnare kunder såväl lång hållbarhet som dofter intill perfektion. Som så mycket annat framställs produkter utifrån konsumenters efterfrågan och krav, då bryr sig inte tillverkarna så mycket om vad som krävs för att produkten ska säljas - bara de säljs. Detta har medfört ett hejvilt experimenterande i parfymtillverkningen där allt mindre doftäkthet och traditionell parfymtillverkning återfinns, utan de tillverkas i laboratorium där tillverkarna inte sällan hantera kemikalier med skyddsutrustning, och sedan utsätter vi vår hud - vårt största organ - för denna coctail bestånde av hundratals olika doftämnen och andra parfym- och hållbarhetsgivande kemikalier. Personligen anser jag konventionella parfymer vara en av de läskigaste skönhetsprodukterna utifrån innehåll och miljöhänsyn.
Syntetiskt framställda doftämnen återfinns idag i vattendrag och reningsverkens största problem är hur de ska hantera dessa kemikalier. Många är svåra att bryta ned och när de åker ut i vattendragen och naturen kan de lagras i djur och natur. Det är inte bara parfymer som orsakar dessa problem utan alla hygienprodukter som vi köper är parfymerade trots att parfymämnen dessutom är starkt allergiframkallande. Värst för miljön är de syntetiska myskdofterna som har en förmåga att ansamlas i djur och människors fettvävnad, men man har även hittat dem i bröstmjölk. Parfymer innehåller även läskigheter som hormostörande ämnen. Hormonstörande ämnen kan påverka människor och miljö genom att de efterliknar, ökar och ibland hämmar effekten av hormoner. Ftalater återfinns inte helt sällan i syntetisk parfym, vilka är just hormonstörande men även misstänkt cancerogen och tros ligga bakom fosterskador och defekter hos nyfödda. Jag kan förstå om man inte har kännedom om detta och använder parfym, men om man väl är medveten om hur experimentellt parfym är förstår jag ärligt talat inte hur man kan med att nyttja parfym för att lukta "gott" när det finns naturliga och grönare alternativ utan potentiella hälsorisker eller miljöbelastande konsekvenser.
 
När du byter till en äkta grönt parfym gäller det att ha överseende med de eventuella brister du kan uppleva i doft och hållbarhet. Green Love har dock tänk på ett sätt att förenkla användningen genom att parfymerna finns i roll on-modell för enkel och lättillgänglig applikation, då kan du ha med den i väskan för att lätt kunna applicera doften då den börjar avta eller då du önskar lukta lite extra gott.
 
Sedan jag fick en ganska dramatisk allergisk reaktion av hårfärgningsmedel när jag var 16 år (fick åka in akut på grund av att hela ansiktet svullnade upp), har jag med tiden blivit allt känsligare för parfymerade produkter, och parallellt med att jag gått över till naturliga skönhetsprodukter har min känslighet för konstgjorda doftämnen bara förstärkts. Därför är jag tacksam för de äkta naturliga parfymer som finns. Den här från Green Love har jag inte alls reagerat på då doften är äkta och inte sticks i näsan. Jag vet dock bara inte om jag snarare tycker att den doftar smultron än jordgubb, men det gör detsamma då även smultron luktar himla gott. Jag plockade faktiskt smultron idag och slogs av hur doften var densamma som min parfym. Doften är lite kryddig och stark innan den lagt sig, sedan luktar den mjukt och äkta av smultron.
 
Parfymen jag har i min ägo är roll on-modellen, den 20 juli kommer dock större flaskor att lanseras.
 
 
TIPS: läs gärna mer om vad för råvaror och förpackningsmaterial Green Love nyttjar här och här.
 
 
Ingredienser: eko certif. kallpressad unrefined jojoba olja (Simmondsia Chinensis), 100% ekologisk & naturlig doft från frukter, bär & plantor
Pris: 235 kr  (5 ml), 495 kr (15 ml)
Köpställe: www.loveko.se
Hemsida: www.greenlove.nu
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :