Angående den förväntade ökade medeltemperaturen och konsumtion

save the planet!
 
Ni har väl inte missat nyheten om Världsbankens nya rapport om en förväntad ökad medeltemperatur på fyra grader? Det kanske inte låter så mycket, men faktum är att endast fyra grader kan ställa till med mycket förödelse för vårt ekosystem och därmed också oss människor (varför man nu alltid ska behöva fokusera på människan och inte kan se till helheten). Två grader har varit världens politikers mål sedan klimatkonferensen i Köpenhamn för tre år sedan. Det finns dock studier som inte utesluter att det kan bli ännu varmare, upp emot 6-7 grader på 100 års sikt. Det kan enbart spekuleras i vad detta kan ha för förödande effekter på vår planet, inte bara för oss människor utan kanske allra mest för vår utsatta natur och dess djurliv.  
 
Det finns alltid människor som påstår att det inte är första gången i jordens historia som det sker dramatiska klimatförändringar. Och visst, det må vara en förenklad hypotetisk orsak. Men varför chansa? Det senaste århundradet har det skett en explosiv industrialiserad utveckling som inneburit en allt större massproduktion och konsumtion som dessutom för var årtionde genomsyrats av en allt starkare "köp och släng"-atittyd och en konsumtionshets som jag själv tycker eskalerat. Denna utveckling har effekter på miljön, hur lite eller mycket vi än vill tro.
Förr handlade människor i västvärlden mer kvalité framför kvantitet, mycket på grund av att det var vad som erbjöds. Möbler, kläder och många andra nödvändiga prylar var av naturmaterial och hushållen lade såväl mer pengar som omsorg på riktig mat som lagades från grunden. Idag är det snarare billiga priser som lockar, vare sig det gäller kläder, prylar eller ett så fundamentalt behov som mat. Mycket av dagens snabba konsumtion verkar grunda sig på någon felaktig uppfattning om att konsumtion är likställt med "lycka" där man vänder på slantarna och väljer bort näringsrik mat mot snabbmat för att ha råd med saker som nya kläder eller alkohol för en utekväll. Men frågan är om inte fler människor snarare mår sämre av en ogrundad konsumtion än en mer medveten?
 
Jag själv känner mig i alla fall mätt på den konsumtionshets som existerar idag. Jag noterar såväl nischade magasin i butikshyllorna som uppmuntrar till "köp och släng"-konsumtion liksom utbyggnader av butiker som skyltar med "nyheter varje vecka". Från att ha varit en av många tjejer som fyllde min garderob med plagg där prislappen satt kvar och köpte modemagasin i travor som enbart skapade nya onödiga behov och "must haves", så kände jag till slut bara, nej - stopp! Med mitt ökade intresse för hållbar konsumtion och dess påverkan på miljön så fick jag mig en tankeställare. Dels insåg jag att konsumtion inte är lycka, särskilt inte om den sker på implusivitet. För har man egentligen inget faktiskt behov eller har fått sukta länge nog efter en sak som man köper, så faller detta "begär" ändå enbart i glömskan och blir ytterligare en pryl på det sopberg man trots allt skapar genom sin konsumtion. För någon gång kommer trots allt dagen då man inte längre uppskattar den där prylen eller klädesplagget eller så är det helt inte längre användbart, och då hamnar detta på det växande sopberg av antingen nedbrytbara, eller idag i huvudsak icke-nedbrytbara, material som vi lämnar åt vår jord att hand om. 
Det ska inte glömmas att allt fler material av de prylar vi köper idag också är en produkt av massproduktion i form plast och andra onaturliga material som vår planet inte har förmågan att ta hand om i och med sin onaturliga struktur. Dessutom är dagens massproduktion allt mer resurskrävande och beroende av giftiga kemikalier, m.m., i sin produktion.
Detta konsekvenstänk har jag idag med mig i min konsumtion - vad är det jag köper, med vilken grund och av vad/hur är det tillverkat?
 
Det är näst intill omöjligt att sluta konsumera om man inte på något sätt blir en självförsörjande "hippie", men det är ju ytterst få som ha någon önskan eller motivation till en såpass radikal livstilförändring. Inte ens jag - med mina starka ideal - är perfekt. Men istället för att låta sig slås ner av någon form av motigt samvetskval där det helt enkelt är för jobbigt att ställa om hela sin livsstil, så kan en begränsad och medveten konsumtion göra otroligt stor skillnad för såväl den privata ekonomin som vilket sopberg - eller kompost - man bidrar till. För man får inte glömma att en enskild individs val är en ring på vattnet till ett samhällig och global reaktion som kan ge såväl miljömässiga som politiska effekter. En liten parantes är dessutom att jag känner en mycket större tillfredställelse när jag faktiskt konsumera idag eftersom jag gör detta medvetet!  Och lycka? Ja, för mig har det gått upp att det handlar om en psykisk och fysisk god hälsa, goda relationer, umgänge och upplevelser - för inte är det allt man har shoppat i livet som man ser tillbaka på som den faktor som har skänkt en lycka?!
 
 
Hur jag konsumerar mer hållbart
- Jag handlar så mycket ekologisk, KRAV-märkt och fairtrade-märkt som möjligt. Ungefär 80% av mina matinköp är från ekologisk odling. Jag har möjligheten att göra detta då jag fortfarande är "självförsörjande" och idag lever under omständigheter då jag helt och hållet själv kan välja vad jag värdesätter ekonomiskt, och riktigt mat är en viktig beståndsdel i min vardag. Medvetna matköp signalerar dessutom ett viktig budskap till matproducenter och deras ansvarstagande för miljön. En vegetarisk kosthållning är i varje fall alltid mer hållbart än en animalisk - vare sig den är ekologisk eller inte!
- Är vegan - att vara vegan tillhör den kosthållning som är minst resurskrävande och snällast mot miljön. Köttproduktion är en industri som kräver såväl oskyldiga djurliv liksom enorma resurser.
- Återanvänder plastpåsar och papperskassar tills de inte längre är fulldugliga istället för att köpa nya i mataffären.
- Sorterar och återvinner plast, kartong/papper, glas, metall, m.m.
- Köper jag något nytt där det finns valmöjligheter av material så väljer jag naturmaterial eller återvunna material framför plast!
- När jag handlar kläder tittar jag gärna på second hand, men då jag tyvärr inte är något vidare på att sy (även om jag velat vara det) så har de flesta gamla plagg ofta en taskig passform på min lilla kropp. Annars köper jag kläder enbart när jag vet med mig att jag kommer att använda det ofta. Dock har jag med mig i bakhuvudet det här med att "hur många plagg av denna sort behöver jag?" Dessutom skiter jag i modet idag. Jag är min egen "trendsetter" där de plagg jag bär är utvalda utifrån min egen personliga smak där något "bäst före"-datum inte existerar. Min basgarderob består av leggings/strumpbyxor och klänningar. Jag har slutat shoppat massa skor och väskor och har under det senaste året i princip använt mig av enbart en vardagsväska, ett par skor och en jacka. Hur många av dessa plagg behöver man egentligen?
 - Ska jag åka längre sträckor åker jag gärna tåg och kollektivt. Tyvärr bor jag i dagsläget något bilberoende (ute på landet), men ska jag åka längre och kollektivtrafik erbjuds dit jag ska så ställer jag bilen på pendelparkering för kollektivt byte!
 
 
"Hållbar konsumtion innehåller tre delar: miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Att konsumera hållbart när man köper en vara eller tjänst innebär alltså att visa omsorg om konsekvenserna som ens köp får för miljön, ekonomin och sociala förhållanden, lokalt och globalt. /Konsumentverket
 
TIPS: läs mer om att konsumera hållbart på Konsumentverkets hemsida här.
 
 

Kommentera inlägget här :