Konserveringsmedel i mat och hudvård

Tumblr_m70ia04kqd1qi23vmo1_500_large
 
När diskussionen kring konserveringsmedel kommer upp är det många som hävdar att konserveringsmedel är en nödvändighet. Är man inte mer insatt i produktionen av och innehållet i mat och hudvård är det lätt att köpa detta resonemang och att man fortsätter konsumera som "vanligt". Vad gäller konserveringsmedel handlar det ju om att mat och hudvårdsartiklar inte ska bli dåliga och att de ska ha lång hållbarhet. Logiskt nog är det ju en självklarhet att mat och hudvård med tiden blir gammalt, men är det verkligen en nödvändighet att lagra mat och hudvård i åratal? Vem vinner egentligen på detta?
 
Främst är det ju tillverkarna själva som vinner på att nyttja konserveringsmedel för att hålla uppe sin omsättning genom massproduktion av långlivade stapelvaror. Vad vi konsumenter främst vinner på detta är att vi kan fylla våra skafferier och badrumshyllor med mångt fler produkter än vad vi i slutändan hinner nyttja innan det långt framsatta bäst före-datumet. För om man nyttjar rena råvaror av mat och hygienartiklar inom en rimlig hållbarhetstid så uppstår inga risker för härskning, mögelangrepp, etc.
Jag har med tiden allt mer fått upp ögonen för hållbarhetsgivande ämnen som konserveringsmedel och detta har fått mig att tänka till kring min egen konsumtion. Hur många skönhetsprodukter behöver jag egentligen? Har jag ett motiverat behov av att köpa produkter med kemiska konserveringsmedel i form av kryptiska E-nummer jag liksom många andra konsumenter knappt förstår, eller kan jag på något sätt kringgå detta för att båda handla mer medvetet men också för att undvika tillsatser i massproducerad mat och hudvård?! För i slutändan, vad vet vi egentligen om kosekvenserna med nyttjandet av konserveringsmedel?
 
Ämnesgruppen parabener, som har varit mycket i ropet de senaste åren, har nu under några årtionden använts som konserveringsmedel i kosmetika och hygienprodukter, men även i livsmedel (till exempel tillsatserna E214 och E218) och i läkemedel. Trots utredningar som bland annat påvisat att parabener kan ha en störande påverkan på kroppens hormonella system, så är alla parabener idag fortfarande tillåtna att använda i Sverige. Brittiska studier har till exempel påvisat att konserveringsmedlet natriumbenzoat förvärrar hyperaktivitet och ADHD hos barn. Natriumnitrit, med E-nummer E250, har i vissa undersökningar visat sig vara cancerframkallande. E250 finns bland annat i charkvaror, som korv och skinka, leverpastej, m.m. Man bör därför äta så lite charkuterier som möjligt eftersom cancerrisken är dosberoende. De finns även de som hävdar att alla dessa tillsatser, som färgämnen och aromer och konserveringsmedel, förstör antioxidanter, vitaminer och fettsyror i maten vilket indirekt påverkar hälsan negativt genom framför allt förlorad näring.
De försiktighetsåtgärder man kan ta till ligger alltså på en själv av hur och vad man väljer att konsumera. De risker som finns med konserveringsmedel är dessutom inte unika, utan de finns ett tusentals tillsater i form av kemikalier i såväl matvaror, hudvård och kosmetika, m.m., som fortfarande används under experimentella förhållanden i och med att de är såpass nya och dessutom kan reagera toxiskt med andra ämnen genom såkallad coctaileffekt. Konserveringsmedlens främsta uppgift är dessutom att hämma tillväxten av oönskade organismer. Därför har de också miljöeffekter när de sedan hamnar i naturen. Då de finns så ofantligt många ämnen som kan reagera på olika sätt och med varandra är nästan alla kombinationer av olika tillsatser ett experimentellt risktagande med potentiella risker för såväl hälsan, djur och natur.
 
 
Tips på att konsumera mer hållbart genom att undvika konserveringsmedel - och andra tillsatser
- Titta på tillverkningsdatum och hållbarhet innan du köper maten och välj KRAV-märkt och ekologiskt i så stor utsträckning du kan.
- Planera dina matköp veckovis och köp rena råvaror och laga din egen mat från grunden. Det kan låta tidskrävande, men förutom att du då faktiskt ger din kropp riktigt och näringsrik mat, så spar du mycket pengar genom matlådor i form av storkok och planerade köp som resulterar i ett faktiskt nyttjande och inte potentiellt nyttjande i form av lagrande.
- Köp inte fler hudvårds- och hygienartiklar än vad du nyttjar. Behöver du verkligen tre shampoon, fyra ansiktskrämer, sju läppstift? Eller för den delen 17 konservburkar?! Köper du inte fler artiklar än vad du hinner att nyttja så använder du också upp produkterna innan de riskerar att bli dåliga.
- Köp inte vattenbaserade produkter (läs nedan). Se efter rena naturliga produkter utan onödiga tillsatser, om produkterna är rätt tillverkade är kemiska konserveringsmedel och andra tillsatser inte nödvändiga. Om konservering är nödvändigt kan man nyttjat bland annat naturliga antioxidanter i form av E-vitamin, örter och vissa eteriska oljor. Vad gäller hudvårds- och hygienartiklar behöver vax och fett sällan konserveras. Många eteriska oljor är svamp- och bakteriedödande vilket man kan ta med i beräkningen av konserveringsmedel. Det vi köper är ofta i formen vattenemulsioner som innehåller massor av vatten som fort blir dåligt och därför måste konserveras. Utan vatten kan bakterier inte leva, och därmed fördärvas inte hygienartiklarna eller matvarorna.
- Även val av produktförpackning kan spela roll för hållbarheten. Vad gäller hygienartiklar är glas bäst. Glas släpper inte igenom annat än ljus, och mörkt glas gör inte ens det. Vad gäller hudvårds- och hygienartiklar är även pumpflaskor mest hygieniskt då de aldrig öppnas och kommer i kontakt med fingrarna. Det är också bättre att förpacka i många småburkar istället för på en jätteburk som varar länge.
 
 
TIPS: läs mer om konserveringsmedel här.
 
 

Kommentarer :

#1: hanan

Det här var verkligen ett bra inlägg om konserveringsmedel i hudvård. kommer förmodligen att länka till min blogg. if you don't mind :)

Svar: Hej Hanan! Himla kul att du hittat in på min blogg då jag beundrar ditt företagande med din shop! ;] Kul att du uppskattade inlägget! Titta gärna in igen för framtida inlägg som ofta är av samma tänkvärda analytiska reflektioner. Det går fint att du länkar till din blogg! :]
Lola

skriven
#2: Hanan

Hej Lola,

Kul att du svarade. tack för att du beundrar mitt koncept. Jag kämpar fortfarande på som soloföretagare. Men jag älskar verkligen det jag gör. Jag vill gärna följa din blogg, men eftersom du varken har bloglovin eller blogger så vet jag inte hur jag följer ditt flöde.

Svar: Jag förstår att det är tufft. Jag har själv funderat mycket på att starta eget för att kunna jobba med min passion, men som du säger så är jag medveten om hur mycket slit eget företagande innebär och jag vet inte om jag är redo för det ännu. I framtiden kanske. :] Jodå, jag har bloglovin: http://www.bloglovin.com/blog/2449713/the-green-beauty-guide
Lola

skriven

Kommentera inlägget här :