Min favoritfoundation från Lily Lolo

 
För de som sminkar sig är ofta basen det allra viktigaste. Jag hör till den skara som tycker att det är en väldigt kul och kreativ syssla med make up, men för den saken skull vill jag inte kladda på mig vilka kemiska substanser som helst och bli ett offer för den konventionella kosmetikaindustrin och de effekter dessa produkter och dess innehåll har på hälsan, djurliv och natur. Därför har jag de senaste åren prövat på en hel del naturliga alternativ inom naturkosmetik. Jag är dock väldigt kräsen vad gäller innehåll och "less is more" tillsammans med renhet är vad som gäller när jag synar innehållsförteckningen på kosmetika. Av denna anledning är kategorin mineral-make up en attraktiv kandidat inom naturlig kosmetika. Men tyvärr råder det även inom denna kategori mycket green washing med utfyllnader, artificiella doft- och färgtillsatser och andra tveksamma tillsatser, så det gäller att läsa innehållsförteckningen noga!
 
Sedan några år tillbaka är foundationen från Lily Lolo det självklara valet för mig när det kommer till just foundations. Innehållsförteckningen har jag synat hårt och foundationen hör till en av de renaste på marknaden där man helt bygger formulan på rena malda mineraler - inget annat i form av utfyllnader, tillsatser, m.m. Lily Lolo's produkter ska inte heller innehålla nanopartiklar. Jag har själv kontaktat företaget och frågat, så då anser jag att man får lita på detta. Dessutom har de en foundationnyans som passar min gultonade hud perfekt, nämligen nyansen "Warm Honey". Därför ger även en heltäckande applikation ett naturligt resultat.
Jag har även testat foundation från bland annat 100% Pure, men jag behövde något mer matt och fast som denna från Lily Lolo som verkligen sitter på plats och som kan byggas upp till heltäckande. När jag testat andra foundations återkommer jag alltid till Lily Lolo, vilket väl säger en del om hur nöjd jag är med denna foundation.
 
Vissa kan uppleva mineral-make up som något uttorkande och det finns till och med mineralfoundations med vegetabilska oljor, fetter eller vax tillsatt, men jag undviker detta i och med risken för härskning, bakteriebildning, m.m. I rena mineraler kan nämligen inte bakterier uppstå. Däremot är det givetvis viktigt att ens sminkverktyg är rena, som kabuki-borsten man använder vid applikationen. För ett fint, täckande men ändå återfuktat resultat är min rekommendation att smörja in ansiktet med någon ekologisk kallpressad vegetabilisk olja som får absorbera helt innan man applicerar foundationen. Själv brukar jag smörja in ansiktet med ren ekologisk kallpressad arganolja cirka en halvtimme innan jag ska sminka mig, då hinner oljan sjunka ner och "fylla" ut torrhetsrynkor, m.m. Jag brukar även badda ansiktet med ekologiskt apelsinblomsvatten innan jag smörjer in oljan för att den ska absorberas bättre. Detta brukar ge finast resultat, när man verkligen låter oljan sjunka ner så att huden känns mjuk och återfuktad men inte kladdig innan man börjar arbeta in foundationen. Lily Lolo går att bygga upp till heltäckande och ger ett fint och jämt naturligt resultat med ett lyster utan skimmer. En smart tips jag själv kommit på är att man kan bygga upp med foundationen på ögonlocket och under ögonbrynen för highlight-effekt och öppnare blick. När nyansen, som på din foundation, är såpass nära din egen hudton blir denna uppljusning inte lika påtaglig utan ger ett mer naturligt och fräscht intryck. Sedan kan man ju skugga och sota med eyeliner och andra ögonskuggor om man vill det. Men som basögonskugga kan du alltid testa din foundation från Lily Lolo! 
 
TIPS: läs mina tidigare inlägg om mineral-make up och Lily Lolo här och här.
 
 
Ingredienser: Mica (CI 77019),lZinc Oxide (+ olika mineralpigment som ger de olika nyanserna)
Pris: 250 kr
Köpställe: www.eleven.se (finns även på fler köpställen, googla!)
Hemsida: http://www.lilylolo.co.uk
 
 

Kommentarer :

#1: Malin/BilboBlueEyes

Gillar också Lily Lolos foundation och tycker den blir fin på huden. Tyvärr är ju jag en risktig "torris". ;-) Värre har de blivit när jag fyllde trettio för några år sedan. Så på vintern så blir det flytande foundations istället. En favorit är från Inika. :-)

Svar: nej, nu försvann mitt långa svar! ;/ "Kortfattat" skrev jag om du testat att smörja in ansiktet med (ekologisk) kallpressad vegetabilisk olja som får absorberas helt innan du applicerar Lily Lolo? Det är ju ett tips på att återfukta huden annars! För istället för att använda en flytande foundation med tillsatta ämnen kan man förbereda huden genom att tillföra den fukt och det fett hudens behöver för att känna sig "mätt" innan man applicerar mineralfoundationen. Hydrolater kan också vara ett tips för att hjälpa huden att tillgodogöra sig den vegetabiliska oljan ännu bättre. Tips på bra oljor är arganolja och jojobaolja, som båda är halvfeta oljor som passar alla hudtyper. Särskilt jojobaoljans sammansättning är likt hudens eget fett och verkar balanserande på huden. Jag använder numera själv enbart ekologiska kallpressade vegetabiliska oljor i min ansiktsvård, så sätt är det också lättare att kunna lista ut vad som passar just ens hudtillstånd och för olika tillfällen. Arganolja, jojobaolja och ibland även ansiktselixiret från Green Love är vad jag använder i min ansiktsvård. Kallpressad extra jungfru olivolja använder jag till ansiktsrengöring och sminkborttagning. Det finuerliga med vegetabiliska oljor är att de inte rubbar hudens syramantel och så sätt får huden möjlighet att balansera sig. Jag tror starkt på "less is more" och renhet när de kommer till hudvård! Mixtrar man för mycket med olika ämnen så rubbar man enbart hudens syramantel. Har man torr hy kan det också vara värt att se över kosten! :]
Lola

skriven

Kommentera inlägget här :