Vägen till friskare hud



Delar här med mig av några tips från läkaren samt kost- och hälsoförfattaren Helena Nyblom om hur man genom kost och livsstil bevarar sin hy frisk och naturligt rynkfri längre. För faktum är att huden är ett organ som utgörs av celler och celler är ju som känt kroppens byggstenar vars förnyelse och syreupptagning stimuleras av vad vi äter och hur vi lever.

Själv är jag 24 år och har än så länge inga synliga åldertecken. Hur jag lever? Jo, jag röker inte och dricker ytterst sällan alkohol. Det jag dricker är i huvudsak vatten, annars örtteer, vitt- rött- eller grönt te eller ekologiskt kaffe. Jag försöker att träna 4-6 dagar i veckan och försöker t ex att utöva yoga två till tre dagar i veckan 30 min/pass (yoga är bra för bl a blodcirkulationen vilket gynnar huden). Jag försöker sova minst 7-8 h per natt och om jag sover för lite och känner av sömnbristen powernapar jag högst 20 min på dagen. Hur jag äter? Jag är vegan och äter mycket frukt och grönt, nötter, bär och fullkornsprodukter (t ex fullkornsris, fullkornspasta, etc), samt nyttjar mycket ekologiska kryddor och kallpressade ekologiska matoljor, så som rapsolja och olivolja, i matlagning. Jag är även sparsam med socker och äter ytterst sällan skräpmat - matvanor som påverkar hudens kondition negativt. Jag nyttjar även organisk och ren hudvård, så som rena vegetabiliska oljor eller produkter med högsta möjliga renhet utan onödiga tillsatser. Behöver jag dessutom tillägga att jag ytterst sällan är sjuk?(!) Varken i höstas eller i vintras har jag dragit på mig någon förkylning och det är sällan jag ens gör det.

Med detta vill jag bara ge exempel på hur ens matvanor och livsstil kan påverka hudens kondition och åldrande. Jag menar inte på att åldrandet är något fult och någon man bör undvika, men istället för att slänga pengar på en massa "magiska" anti age-produkter och överväga kosmetisk kirurgi vill jag understryka vikten av ens eget leverne.


Helena Nybloms bästa råd för hudens välmående

» Rök inte

» Sola inte

» Sov mycket

» Ät mycket frukt och grönt och olivolja

» Använd hudvårdsprodukter som är pH-balanserade, med pH-värde nära 5,5

» Använd inga parfymerade produkter

» Smörj in dig väl med fuktkräm

» Använd gärna ett antioxidant­serum med C- och E-vitamin

» Peeling ibland


Mat som är bra för hyn

» Blåbär, liksom hallon, jordgubbar och andra mörkröda bär – ger oss starkare hud.

» Paprika, vinbär och apelsiner – C-vitamin är nödvändigt för vi ska kunna tillverka kollagen.

» Broccoli – hjälper huden att reparera solskador.

» Lax och andra feta fiskar – ger oss omega-3 och därmed vackrare hy. Den som inte äter fisk och skaldjur bör ta omega 3-tillskott.

» Tomater – uppvärmda ger de oss mer av det nyttiga lykopenet som fungerar som en inre solskyddsfaktor.

» Spenat – skyddar också mot solens uv-ljus.

» Olivolja – håller huden fräsch och minimerar rynkorna.

Tipsen är tagna från en artikel i DN om Helena Nybloms bok "Vägen till friskare hud". Jag har själv boken och kan verkligen rekommendera den för den hudvårdsintresserade! Jag kan även rekommendera hennes övriga kost- och hälsoböcker.

Kommentera inlägget här :