Ekologiska hundkex med KRAV-godkända råvaror

 
Har du också hund? När min hund fyllde år tänkte jag att jag skulle lyxa till det med något gott tilltugg, men efter att ha besökt en Zoo-butik och möts av hela torkade grinstrynen blev jag rätt avskräckt. I en Coop-butik på min hemort fann jag dock dessa ekologiska hundkex med KRAV-godkända råvaror, vilket kändes mer okej för mig och mitt samvete att ge min hund än hundgott fyllt av animaliska biprodukter (köttbiprodukter från slakterier), konstgjorda smakämnen/konserveringsmedel, genmanipulerade (GMO) ingredienser eller torkade djurrester. Jag fann fakta om att animaliska biprodukter kan vara lite av varje; ben, hud, hår, näbbar, klor m,m. Läskigt! 
 
Magnusson Petfood - tillverkarna bakom - har ambitionen att göra hundfoder så nyttigt och naturligt som möjligt. Därför ugnsbakar de hundmaten som är en långsam och mild process, som bättre bevarar råvarornas naturliga egenskaper. De använder även bara svenska råvaror och är ensamma om att göra KRAV-hundfoder. Förutom kex ingår även foder i sortimentet.
 
 
TIPS: läs mer om företagets miljöpolicy och arbete med socialt ansvar här.

 
Ingredienser: ekologiskt fullkornsvetemjöl, färsk ekologisk kyckling, ekologisk rapsolja, färska ekologiska ägg, potatisfiber, rosmarinolja, vitaminer, mineraler
Pris: ca 30-40 kr
Köpställe: i välsorterade ICA-butiker samt hos flertalet av deras övriga återförsäljare - se hemsida!
Hemsida: www.hundmat.com
 

Kommentarer :

#1: Malin/BilboBlueEyes

Tack för tipset, de måste jag kika på.
Hur är de i konsistensen och i övrigt?
Stora eller små, hårda eller mjuka?
Saftiga eller torra?
Lätta att dela på?
Bra och veta till vilken typ av träning och att de går att göra mindre...
Min Hund gillar även morot vilket underlättar en hel del... ;-)
Tyvärr inge bra godis att ha om han springer mycket eftersom han verkar sätta dem i halsen...


Svar: Hej Malin! :] Hmm.. Nu är hundkexen slut, så det är lite svårt för mig att exakt säga dess storlek, osv. De är dock rätt små, lagom för mindre hundar (min egen hund är av rasen papillon). Kexen är kanske 3-4 cm långa, fasta (dock lätta att bryta av) och torra i formen av små kycklingklubbor. Jag tror hundkexen passar som belöningsgodis eller som något gottigott ibland. Jag googlade runt lite nu och hittade även detta inlägget om hundkexen; http://klimatsmartibotkyrka.blogspot.se/2011/02/ekologiska-hundkex-antligen.html (där ser du tydligare bild på proportioner med). Hoppas mitt svar var till någon hjälp! :]
Lola

skriven
#2: Malin/BilboBlueEyes

Vad bra då vet jag lite mer.
De ser lite torrare ut så det kankse blir bra till lite lugnare träning. Oavsett så måste vi ju se till att prova! :-)

Svar: ja, men vad roligt! :] Hoppas det går bra med kexen och hunden, att inget sätts i halsen. ;]
Lola

skriven

Kommentera inlägget här :