Rich Hippie - helt naturlig och ekologisk parfym

 

Kaliforniska Rich Hippie har med sina unika och naturliga parfymer nått stor framgång och har många anhängare bland kvinnliga Hollywoodstjärnor. Parfymerna är tillverkade av vildplockade och ekologiska växter och blommor, gjorda på gammeldags vis. Ja, till och med alkoholen är från ekologiskt odlade druvor! Dofterna görs enbart i små volymer och med stor omsorg. Tanken bakom parfymerna är att man ska kunna känna doften av riktiga blommor och växter men med en oväntad twist med mjuka fina dofter som håller länge.

Med namn som Bohemian Wedding, Woodstock, Summer of Love och Ruby Tuesday blir i alla fall jag väldigt nyfiken på dessa naturliga parfymer, som finns i ett 20-tal olika dofter! 

Om du har vägarna förbi Stockholm finns parfymerna att att doftas på och köpas i den exklusiva ekologiska skönhetsbutiken Sundloef. Doftprov går annars att beställas här eller här. Runt 219 kr kostar eau de perfume roll on-dofterna. För de koncentrerade parfymerna får du punga ut betydligt mer, nämligen närmare tusenlappen!

Själv väntar jag på att få hem doftprover på: Summer of Love, Abbey Road, Love Train, Ruby Tuesday, Hoochie Coochie, Shambala, Wild Thing och Spring. Helst av allt skulle jag vilja dofta på alla dofterna, men tills jag har vägarna förbi Stockholm hoppas jag ändå på att finna någon favorit bland de prover jag får hem.

Jag har längtat efter att finna en äkta naturlig parfym som man kan bära då man känner för att lukta lite extra gott, utan att för den saken skull behöva spraya på någon syntetisk och cancerogen kemikalieblandning. Sedan jag började utesluta syntetiskt parfymerade produkter har jag blivit allt känsligare för dem och känner verkligen den "syntetiska" doften, vilket gör syntetiska parfymer inte alls lika spännande längre, varför jag också blir så nyfiken på Rich Hippie!


Lite om parfymens historia och varför ekologisk parfym är att föredra

"Före andra världskriget var nästan alla parfymer 100% naturliga och kemikaliefria. Parfym tillverkades genom att kombinera extrakt från blommor och växter som odlats ekologiskt eller växt vilt, med 100% naturlig alkohol från ekologiska eller vildvuxna vindruvor i Frankrike.

Efter kriget tog den kemiska industrin fart. Efter att sett stor tillväxt under kriget letade man nu nya marknader för att hålla fabrikerna igång och man började tillverkade dofter och syntetiska parfymer.
Till en början verkade detta som en mycket bra ide eftersom parfymer nu kunde tillverkas billigare. Dessutom var det enklare eftersom man nu inte behövde lantbrukare och den natruliga, lånsamma växtprocessen. Man behövde heller inte oroa sig för att dofterna skulle variera beroende på skördars kvalitet.

I dagens upplysta samhälle är vi dock medvetna om farorna associerade med både hälsa och miljö när det handlar om att framställa ämnen på kemisk väg. Många av ingredienserna i dagens parfymer som t ex petroelum hanteras med starka kemikalier och tillsatser som är välkända för att orsaka cancer. Syntetiska kemikalier kan även innehålla ämnen som stör hormonbalansen i kroppen och därmed orsaka tillväxt av tumörer."
(Text: http://www.mynewsdesk.com/se/view/blog_post/rich-hippie-ekologisk-parfym-2372)

Kommentera inlägget här :