Uppdrag granskning - "Skönhet till vilket pris?"



Såg precis veckans avsnitt av Uppdrag granskning, som understryker hur det i Sverige är oreglerat vem som får injicera fillers och botox. Jag blir arg när jag ser det här dokumentärinslaget, inte bara för att det är en oreglerad marknad, där risken för komplikationer ökar, utan också för vilken miljardindustri det blivit att man inte ska vara nöjd med sitt utseende, och att det blivit så accepterat och lättvindigt att använda fillers och botox. 

När det gäller ideal och de komplex man har, eller kanske snarare får utifrån just rådande ideal, tycker jag man ska fråga sig vad som skapat dessa komplex? Ideal är någonting föränderligt och har dessutom stora kulturella skillnader. Samtidigt tycker jag det är så himla trist, att det som i ens utseende gör en unik ska "åtgärdas" eftersom det enligt RÅDANDE ideal inte anses vackert. Personligen tycker jag det unika och "utstickande" i människors utseenden ofta är det mest attraktiva; en glugg mellan framtänderna, fräknar, lockigt hår, lite för "många" leverfläckar i ansiktet, en framträdande näsa, ett ärr på kinden, etc. Håller ni inte med mig? 
   
Se dokumentärinslaget här.

Kommentera inlägget här :