Back on track

 
Nu är jag tillbaka igen efter några dagars avkall på blogginlägg. Jag har haft besök av släkt, min pojkvän och sett Madonna på Ullevi i Göteborg (min syster vann biljetter och bjöd med mig). Det har även blivit mycket nöjen, godis, snacks och mat ute på restaurang och fik. Något som gett avtryck på min kropp. Jag brukar skämta om att jag har en sådan "detoxad/ren" kropp att den inte längre känner igen processad mat. Vanligtvis brukar jag laga min egen mat från grunden av rena råvaror och mycket ekologiskt, det är inte så ofta jag äter färdigprodukter eller ute.
 
Det känns att jag ätit mycket skit det senaste för det ger verkligen påtagliga avtryck på min kropp med symtom som magont, huvudvärk, m.m. Kanske mer än för andra som äter mer processad mat till vardags än vad jag gör. Därför har det idag varit skönt att få sova ut ordentligt och sedan yoga och jogga innan en fräsch brunch bestående av ekologisk apelsinjuice, sojayoghurt, nötter, bär, pumpakärnor och avokado - en riktigt superfrukost! Yoghurt tillför kroppen hälsosamma bakterier som gör att magen - och immunförsvaret - håller sig i balans, en näve blandade nötter ger en bred tillförsel av framför allt olika mineraler, men alla nötter, mandlar och frön innehåller varierande mängd av nyttiga fetter, proteiner, fibrer, vitaminer och mineraler. Bär är mycket rika på antioxidanter och tillför också kroppen viktiga mineraler och vitaminer. Pumpakärnor är mycket rika på zink som både är stärkande för immunförsvaret och för det yttre - hud, hår, naglar. Även avokado innehåller välgörande fetter och viktiga näringsämnen för huden och har dessutom en avgiftande effekt på levern. Inte minst så är alltsammans väldigt gott!
 
För mig personligen är detox en benämning jag ogärna använder då det låter som en diet man temporärt tar till för att gå ner i vikt eller dylikt. Alla mår ju trots allt bäst av måttfullhet och ren, oprocessad mat. Men medan andra kanske i huvudsak får symtom av avgiftning får jag snarare symtom av "förorening". Haha!
 
 
Generella tips på "detox"-kost
 
Ät gärna:

- Frukt - Grönsaker - Nötter - Frön - Quinoa - Bönor - Linser - Råris - Tofu - Fisk och kyckling i måttliga mängder

Undvik:

- Alkohol - Cigaretter - Rött kött - Kaffe - Svart te - Socker - Mjölkprodukter - Raffinerad och processad mat

 

Kommentera inlägget här :