Den holistiska synen på hudvård

 
Den kanske mest intressanta insikt jag fått av att sätta mig in ekologisk hudvård är den jag fått av hur allting hänger ihop. I den konventionella hudvårdsrådgivningen är det så mycket fokus på enbart huden, som om huden vore ett separat yttre skal som med kemikaliebaserade krämer och radikala metoder misshandlas till yttre "perfektion". 
 
Få människor tänker på huden som ett organ. Ännu färre vet ens att huden till och med är vårt allra största organ. När man tänker på huden som det organ det faktiskt är får hudvård en helt ny innebörd. Med inställningen om att huden är levande blir hela hudvårdsproblematiken mycket mer komplex. Den som hängde med på naturkunskapen i skolan kommer nog ihåg att kroppen är uppbyggt av celler. Man brukar tala om cellerna som "livets byggstenar". Det är alltså cellernas liv som utgör vårt liv. Slår man ihop ett plus ett innebär det alltså att den omvårdnad som man skänker sin kropp påverkar hela kroppen - även huden. Här utgör såväl yttre- som inre omsorg en betydande påverkan, som vad du smörjer in och på din kropp med, men också vad du stoppar i din mun. Dessutom pågår ett ständigt signalarbete i våra kroppar genom vårt hormon- och nervsystem. Beroende på utslag kan dessa inre kemiska reaktioner orsaka såväl psykiska som fysiska utslag. Det är hit som t ex stress och hormoner hör och som kan vara bovar bakom diverse hudproblem.
 
Hudvård ur ett naturkosmetiskt perspektiv är en hel vetenskap som ur holistisk syn gör allting så mycket mer komplext men samtidigt så oerhörd intressant. Med insikten om huden som ett organ med holistisk syn blir man snällare mot både sin hud och sig själv. Man - i alla fall jag - blir på något sätt så medveten och opåverkad av kommersiella krafter, att man får en helt annan respekt och förståelse för sin kropp. Min bloggresa inom naturlig hudvård har gått från det ytliga av att enbart hitta och tipsa om nya gröna produkter, till en holistisk syn där nutrition, neurovetenskap och gamla traditionella lärdomar om naturlig hudvård vägs samman. Idag läser jag gärna litteratur som berör såväl naturlig hudvård, kost som psykologi.
 
Den senaste tiden har jag allt mer bloggat om hälsa som helhet istället för full fokus på hudvård. Detta i och med mina fördjupade kunskaper där jag själv väljer att se på huden ur ett holistiskt perspektiv. Hur ekologiskt och grönt är det t ex att konsumera en massa hudvårds- och hygienartiklar även om de är "gröna"? Själv har jag allt mer fått upp ögonen för rena råvaror, som dessutom ofta har fler än ett användningsområde. Man får inte glömma att den gröna våg inom kosmetika- och hudvårdsindustrin som existerar just nu utnyttjas av kommersiella krafter. Det finns stora pengar att tjäna inom området då hudvårds- och kosmetikaindustrin omsätter multum. Jag skaffar mig hellre en hållbart grön livsstil än "rider" på den kommersialiserade gröna vågen.
 
 
 

Kommentera inlägget här :