Naturliga shampoopulver som alternativ till rinnande shampoo


Jag har nu ett tag varit nyfiken på shampoopulver-/lera som ett alternativ till naturliga shampoon i rinnande konsistens (jag använder idag shampoo och balsam från Bentley Organic). Varför? Jo, för i pulverform så kortast innehållsförteckningen avsevärt! Dessutom har jag en tanke om att dessa mer "fasta" alternativ lär vara drygare än även för de mer naturliga rinnande shampoon som ofta är utspädda i en vattenemulsion, och det är alltså vatten man betalar mest för. Shampoopulver-/lera har sedan århundranden använts till att rengöra håret och är därmed en beprövad metod. Vill du läsa mer om att använda shampoopulver-/lera så läs det här intressanta inlägget.

Jag har funnit tre alternativ på shampoo i pulverform som har gott rykte på nätet - vilka har jag listat nedan.


Karawan - Rhassoul powder
"Rhassoul lera är en naturlig mineral som har använts i århundranden av de orientaliska kvinnorna under deras hammam-ritualer. Lerpulvret kommer från Atlasbergen och blandas och kan användas som kroppsmask, ansiktsmask, hårmask och schampoo. Leran tränger ned i huden och renar på djupet, ger en silkeslen hud och hår med ökad spänst och mjuk yta." Läs mer här.

Ingredienser:
Rhassoul (Moroccan lava clay)
Pris: 175 kr
Köpställe: www.bodybazar.com (finns även på fler köpställen, googla!)
Hemsida: www.karawan.fr


Raw Gaia - Shikakai Hair Wash
"Shikakai betyder ”frukt för håret” och är ett 100% naturligt shampoopulver. Det rengör håret grundligt utan att råna det från dess naturliga oljor. Dessutom hjälper det till att tova ut håret och agerar som naturligt balsam på köpet." Läs mer här
 
Ingredienser: Wildcrafted, sun-dried Shikakai powder
Pris: 89 kr
Köpställe: www.ravarubutiken.se (finns även på fler köpställen, googla!)
Hemsida: www.rawgaia.com


Eliah Sahil - Shampoo Powder
"Eliah Sahils ekologiskt växtbaserade schampoo rengör varsamt, ger näring och stärker håret från topp till rot. Förhindrar håravfall, mjäll och för tidigt åldrande av håret. Återfuktar varje del av ditt hår och lämnar det glänsande,mjukt och silkeslent samt ger en en långvarig söt och fräsch doft. Passar alla hårtyper.100 % naturligt, ekologiskt, BDIH certifierad, hållbar och allergitestad." Läs mer här.

Ingredienser:
(Lera) solum fullonum, (Shikakai) Acacia Concinna, (Tvättnötter) Sapindus Mukorossi, (Amla bär) Emblica Officinalis, (Bibhitake) terminalia bellirica (Harithake) terminalia cebula, (Bhui amla) Phyllanthus Urinaria
Pris: 189 kr
Köpställe: www.bodybazar.com (finns även på fler köpställen, googla!)
Hemsida: www.eliah-sahil.com


Kommentarer :

#1: Linnea

Mycket intressant, kanske värt att testa!?



Jag och mitt hår är verkligen inte överens just nu, blir snart tokig! Slutade med vanligt schampoo och balsam i februari och sedan dess är håret antingen fruktansvärt statiskt (av rasullera), blir inte riktigt rent (Rosenseriens proteinschampoo) eller så blir det jättefint upptill men äckligt med "tvålrester" kvar i längderna (aleppotvål). Gick för ett år sedan från nästan svart till min naturliga askblonda färg, så längderna är ju färgade med kemikalier. Kan det ha att göra med mitt problem tror du? :)



Oj vad text det blev, sorry! Det är bara så himla frustrerande med hårproblem som aldrig verkar vilja ge upp... Känns hopplöst!

skriven
#2: Lola

Hej Linnea! Det gör inget med utvecklande frågor, det är bara kul! :] Nu är jag ju ingen utbildad ekologisk frisör eller expert på just hår. Min aning är dock att det dels kan ha att göra med att håret och din hårbotten inte hunnit "ställa" om sig från de starkare kemikalierna som finns i konventionella hårvårdsprodukter. Använder du t ex hårstylingverktyg och andra hårprodukter som kan ha någon inverkan? Att färga håret sliter också väldigt mycket på hårstråna och det kan säkert ha en viss inverkan; att kemikalierna från hårfärgningen "stöter" bort de mildare rengörande ämnena. När håret är utvuxet är det trots allt i den kondition det är. Hår är ju död vävnad och består av döda celler, därför finns det inget som permanent kan "bygga" upp håret eller göra det friskt. Det krävs tid och omtanke. Kanske använder du dig av fel teknik för den typ av hårrengöring du använder? Jag har än så länge inte nyttjat shampoopulver och kan således personlig inte uttala mig om dess effekt. Vill du ha en mer ingående förklaring till hur du kan använda just rhassoul lera som hårrengöring kan jag tipsa dig att läsa detta inlägget: http://www.bodybazar.blogspot.se/2012/05/hemligheten-bakom-den-utsokta-ghassoul.html Mitt slutgitliga tips är att försöka hålla dig till en typ av hårrengöring och ha tålamod, kanske nyttja det i 1-3 månader och låta håret vila från andra hårprodukter. Oftast tar det ett tag för kroppen att ställa om sig som en form av "detox" när man börja utesluta kemikaliebaserade produkter. Detsamma gäller övergången från konventionell hudvård, då man kan uppleva att man får "sämre" hud med bland annat finnar, vilket dock tids nog lägger sig då huden funnit sig tillrätta. Detta på grund av tilltäppande ämnen som orsakar just uppblossningen när man slutar med dem. Huden består dock av levande vävnad och det gör skillnanden mellan hår(-stråna, inte hårbotten) och hud. Jag kan själv minnas att mitt hår inte riktigt var med på noterna i början när jag gick över till mer naturlig hårvård, det blev t ex fort fett. Idag upplever jag dock inte dessa problem längre. Håll ut, läs på och lycka till! :]

skriven
#3: Linnea

Tusen tack för ditt svar! :) Jag använder inget annat i håret förutom lite ekologisk aloe vera gel om stråna är trotsiga. Har provat en styling-gel från John Master Organics också men det blev bara konstigt och kladdigt i mina sönderfärgade längder...



Då får det bli rasullera jag ger en ny chans. Ska testa med att kamma i duschen och ha i några droppar olja. Får väl leva med uppsatt hår en tid, eller så rakar jag av allt... ;)



Ha de gott och fortsätt med din fantastiska blogg, den uppskattas mer än mycket!

skriven
#4: Lola

Lycka till! Och tack så hemskt mycket för dina fina ord, det ger mig bara ännu mer blogg-pepp! :]

skriven

Kommentera inlägget här :