Kaffesubstitut - kornkaffe från Urtekram

 
 
Som jag tidigare skrivit har jag varit koffeinfri i ungefär en och en halv månad nu. Rooibos med honung har varit mitt huvudsakliga substitut. I förra veckan köpte jag dock kornkaffe i en hälsokostbutik som jag numerar alternerar med te när jag saknar just känslan av kaffe. Det kornkaffe jag köpte ska vara ett av det bättre när det gäller liknelsen av kaffe. Märket bakom kornkaffet står danska Urtekram och innehållet är helt ekologiskt och koffeinfritt, bestående av; rostad och sprejtorkad råg, korn och cikoria. Kornkaffet har en välblanserad och lätt rostat smak. Smaken är inte helt densamma som kaffe, vilket man får vara inställd på, men det fungerar absolut som kaffesubstitut. Den varma, fylliga och lättrostade smaken ger en bra kaffekänsla. Ingredienserna är finmalda och det dricks genom att man blandar ut några teskedar av kornkaffet med hett vatten. Ytan blir lätt skummig (likt kaffe) och som helhet har kornkaffet en snabbkaffe-känsla. Kaffet kostar runt 50-lappen och finns att köpa på såväl nätet som i välsorterade hälsokostbutiker. I Göteborg finns det på bland annat Gröna Boden och Ekostore.
 
 
Lite kuriosa om kornkaffe och kaffesurrogat
Växten cikoria (som ofta finns i kaffesubstitut) användes förr som kaffesurrogat och medicinskt mot bland annat gikt. Kaffesurrogat kallas de olika blandningar som har använts som surrogat för kaffe i tider då kaffe varit svårt att få tag på. I Sverige var dessa kaffesurrogat vanliga under andra världskriget. Roten av växten cikoria var särskilt populär som ingrediens och sådant surrogat tillverkades i Tyskland före de båda krigen. Övriga ingredienser som förekommmit är; rostade spannmål (vete, råg, etc), rostad rot av maskros, rostade och malda fikon och en hel del andra växter som ekollon, dadlar, lupiner, johannisbröd och kikärter. De vanligaste ingredienserna idag är emellertid cikoria, rostade spannmål och ibland även ekollon - vad i alla fall jag observerat.
 
 
  

Kommentarer :

#1: Lisa

Hej
Först o främst tack för en jättebra blogg!

Har du märkt nån förändring på huden sen du slutade med kaffet? När jag var förkyld nyligen drack jag inget kaffe alls, för att det pga sjukdomen inte smakade gott längre. Jag märkte att trots all feber och snor, så blev min hud väldigt mycket finare...

Svar: Hej Lisa! Tack så hemskt mycket för dina upplyftande ord, det gör mig bara ännu mer entusiastisk att dela med mig av mina lärdomar här i bloggen. :] Angående din fråga om kaffe och min hud; det är svårt för mig att säga om det är just enbart uppehållet av kaffe eller såväl det som övergången till OCM-rengöring och provningen av produkter från Raw Gaia - alla dessa faktorer kan ju samverka. Den skillnad jag känt är dock minskad känsla av stramhet och torrhet. Dessutom hade jag en del problem med svullna ögon när jag var under mycket stress och samtidigt drack mycket kaffe. Dessa besvär känner jag inte längre av. De trötta "påsar" jag ibland haft när jag vaknat på morgonen är som bortblåsta och jag upplever även en jämnare hudstruktur och ökad elasticitet. Nackdelen med kaffe är ju att kaffe dränerar kroppen på vitaminer och mineraler och har en "försurande" effekt på kroppen och detta påverkar ju i sin tur huden. Detta även genom att kaffe kan orsaka dåligt lymfflöde. Lymfan är en vätska som har en del i transporten av näring och syre till cellerna. Får kroppen alltså inte tillräckligt av vitaminer och mineraler samt vätska, som gynnar kroppen och hudens välmående, så är det klart att det påverkar såväl hälsan som huden. Kaffe är ju även en väldigt bearbetat produkt. Om du har hört talas om AGE (Advanced Glycation End - en substans som bildas vid upphettning och processning av mat som påskyndar kroppens åldrade), så innehåller även kaffe detta, ju hårdade rostat kaffe desto högre mängder AGE. Detta medför inflammationer i kroppen som varken är bra för kroppens välmående eller huden. Merparten av det kaffe som odlas konventionellt använder även bekämpningsmedel, växtgifter och konstgödsel, DDT, bly och arsenik tillsammans med många andra kemikalier som belastar kroppen och lymfan och därmed huden. Ju renare och obehandlad föda men äter, desto effektivare funkar också cellernas näring- och syretillförsel - även för huden. Som du nog förstår av mitt svar så kan man inte helt på rak arm säga att man utan kaffe på köpet får en bättre hud, det handlar även om så många andra faktorer och vad man äter i övrigt. Genom att ta bort kaffet har du dock tagit ett steg till att avlasta kroppen på något som mest dränerar kroppen på såväl näring som energi. De påstådda hälsovinster man ibland hör att man får av att dricka kaffe kan man lika gärna få från andra mindre dränerande och/eller processade källor. Sedan får man inte glömma den effekt kaffe har på vårt nervsystem med sitt koffein. Koffein är den mest potenta substansen som direkt retar det sympatiska nervsystemet. Vid intag av koffein förändras hjärtslagen, blodtrycket stiger och kroppen får ett ökat behov av syre. Dessutom stimulerar koffeinet direkt hjärtmuskelvävnaden förutom det centrala nervsystemet. Huvudvärk, diarré, ångest, hjärtarytmier, nervositet, irritabilitet och sömnlöshet kan vara ett resultat av höga halter av koffein. De tröttdippar jag förr fick när jag drack kaffe känner jag inte längre av. Jag känner mig både piggare och jämnare i humöret utan kaffe. Den trötthet jag idag känner känns mer naturlig, orsakad snarare av mycket aktivitet eller för lite sömn, inte som att jag måste ha kaffe 2-3 ggr om dagen för att "vakna" till. Hoppas svaret är till belåtenhet och gjorde dig i alla fall något klokare! :]
Lola

skriven

Kommentera inlägget här :