Hälsofanatism.. eller?

Inspire
 
När man har en sådan livsstil jag har händer det också att man möts av mycket skepticism. Allt från hur jag som vegan inte skulle kunna äta någonting och hur jag kan få i mig alla näringsämnen, till tankegångar om hur allting runt omkring oss på ett eller annat sätt "ändå" är farligt, varför uppfattningen finns att det inte ens är någon idé att man gör någon skillnad i sin livsstil. Att jag bryr mig såpass mycket om vad jag stoppar i mig och vad för produkter jag använder och undviker att använda verkar väcka mycket provokation. Denna "provokation" tror jag ofta grundar sig i folks okunskap och som en ren försvarsställning. Det är känsligt med kost och livsstilsvanor, är någon annans livsstil och kosthållning helt tvärtemot ens egen är det lätt att man uppfattar den andres som ett hot. Jag pratar gärna öppet om mitt synsätt och min livsstil men jag prackar inte på. Med den här bloggen delar jag med mig av mina erfarenheter och kunskaper ihopp om att ge ökad kunskap för holistisk livsstil för den som är intresserad av att göra skillnad - såväl för sig själv som för andra människor, djurliv och miljön.
 
Det råder någon allmän uppfattning om att det är upp till var och en hur man vill leva sitt liv, och så ska det väl också få vara. Men det finns många levandsvanor som dock jag tycker är beklagliga i och med att det sällan är så att omgivningen (med vilken man enbart brukar syfta på andra människor) inte påverkas. Jag har själv en stark inställning, eller kanske snarare önskan, om att alla människor ska göra vad de kan för att vara en medmänniska för andra människor, djur och natur. Jag har en förstående inställning för att många människor har bristfälliga kunskaper och därför har svårt att se samband och utfall av olika levnadsvanor.
"Det man inte vet har man inte ont av" är ett ordspråk vars innebörd man kan fundera på. Faktum är att mycket av det vi inte vet har vi ont av. Vi drar på oss livsstilsrelaterade sjukdomar som troligtvis blir vår död, så som hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, alkoholism, vissa cancerformer, m.fl. Det kommer hela tiden rapporter om hur viktigt det är att äta hälsosamt och hur viktig kosten egentligen är när det gäller olika sjukdomar. Dessutom visar nyare forskning att generna inte har så stor betydelse för sjukdomar som vi tidigare trott, utan livsstilen har en betydande del för om man utvecklar olika sjukdomar. Om man då bryr sig om sin hälsa och sitt åldrande har man trots allt ett finger i spelet. Och även om inte alla har en önskan om att äta hälsosamt finns det ändå mycket man kan bidra med genom vad och hur man konsumerar mat, som är en av våra största utgifter och där man kan påverka hur resurskrävande matproduktionen ska behöva vara.
 
Förutom att äta hälsosamt, vilket brukar förespråkas med en ren, oprocessad och i huvudsak vegetarisk kosthållning, så undviks nämligen genom denna kosthållning resurskrävande processer som tär på vårt ekosystem. Därför är det ändå inte enbart man själv som drabbas av vilken kosthållning man har, om man nu lever enligt principerna: "att dö ska man ändå göra" och "det jag gör har ändå ingen annan ont av". 
Vi lever i ett kretslopp där det vi andas, förtär och konsumerar samspelar. En stor del av det vi producerar och konsumerar idag är inte biologiskt nedbrytbart eller hållbart, vilket innebär att det vi inandas, förtär och konsumerar innehåller rester av oorganiska och icke nedbrytbara ämnen som skadar såväl människan som djurliv och natur. Med vad vi konsumerar markerar vi en vilja till förändring och förbättring. Ju fler vi är i att göra medvetna och miljövänliga val i vår konsumtion, desto säkrare och miljövänligare produktion och produkter kommer att tas fram. Denna förändring skulle tids nog också pressa priserna på de konsumtionsvaror som många idag kanske anser vara för dyra, en anledning till att många också väljer den "bekväma" vägen.
I det samspel och i det västerländska samhälle vi lever anser jag att vi inte bör vara så egoistiska utan göra det vi kan för att inte belasta vår jord och våra "medvarelser" mer än i onödan. Även om man inte kan göra allt kan vi göra väldigt mycket mer än vad vi tror för att skapa en mer hållbar värld. Jag anser mig inte vara hälsofanatisk, även om hälsan är viktig för mig av flera anledningar. Men min "fanatism" är större än så då jag eftersträvar en mer hållbar planet. I sådana fall är jag väl "planetfanatisk", eller vad jag hellre skulle vilja kalla det - medmänniska!
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lisa

Det är så trevligt att du är "tillbaka" på bloggen igen, jag har verkligen saknat dina inlägg :) Det är beundransvärt att ha en sån stark övertygelse men ändå förhålla sig ödmjuk till andras inställningar (till viss grad iallafall)!

Svar: Hej Lisa! Kul att höra! :] Har själv saknat att blogga, men jag vill göra inte det till ett stressmoment utan det får bli när lusten och tiden finns. Lusten har nog varit större än just tiden i höst dock. :P Men jag ska försöka att skriva några inlägg per månad i alla fall. Annars finns alltid mitt twitterkonto för den här bloggen som jag uppdaterar oftare på: http://twitter.com/thegreenbeguide Haha! Jag har faktiskt uppdaterat inlägget och utvecklat det lite eftersom jag var rätt trött när jag skrev det och insåg i efterhand att det kanske inte riktigt fick den ton jag önskade, men nu känns det mer rättvist. ;] Ha det så fint och tack för de fina orden! :]
Lola

skriven

Kommentera inlägget här :