Den tillräckliga ansiktsvården i den ekologiska hudvårdsdjungeln

 
Under dessa år som jag har tagit klivet över till helt naturlig och ekologisk hudvård är det framför allt en sak jag har kommit till insikt om, och det är att det säljs och marknadsförs så hutlöst mycket ansiktsprodukter som inte är mer än överflödiga och tömmer plånboken. Vad gäller artiklar för ansiktsvård finns allt från serum, ansiktsvatten, ansiktsmasker, ansiktskrubbar, ansiktskrämer, ögonkräm, osv. Ja, ni känner nog igen er över den totala förvirring man känner bland skönhetshyllorna. Det misstag många gör är man använder alla dessa artiklar samtidigt i tron om att man gör "rätt", när vad man egentligen gör är att man rubbar hudens skyddande syramantel.
 
Förutom att det existerar en extrem green washing av produkter säljs ett överflöd av specialprodukter som man egentligen helt kan skippa. Jag använder idag så rena ansiktsprodukter jag kan hitta, som man kanske inte vanligtvis förkippar med ansiktsvård, och jag har heller aldrig sparat så mycket pengar på ansiktsvård eftersom den är tillräcklig. Jag har redan förstått att det inte finns några "magiska" ansiktsprodukter och väntar mig därför heller ingen "magi", att tillsammans med närande kost låta huden vara så mycket som möjligt är oftast den enklaste och bästa lösningen till att få en fin och välmående hud. Dessutom kan man sällan råda bot på hudproblem enbart från utsidan, för det är från insidan och den näring vi tillför koppen som bygger upp huden. Det bästa yttre hudvården är - enligt mig - att använda naturligt vårdande råvaror. Dessa belastar varken kroppen eller miljön. Dessutom är de tusen gånger mer vårdande än konventionell hudvård eller att mixtra och blanda en massa olika ansiktsprodukter.
 
 
Vad finner man då i min badrumshylla för ansiktsvård?
- Ren ekologisk kallpressad arganolja (fungerar utmärkt för såväl ansiktet som det känsliga ögonområdet, liksom hela kroppen samt nagel- och hårvård)
- Ekologiskt apelsinblomsvatten (ett vårdande hydrolat - blomvatten - som jag använder som ansiktsvatten, främst för att vegetabiliska oljor lättare absorberas på fuktad hud)
- Kallpressad och ekologisk extra jungfru olivolja (som ansiktsrengöring och sminkborttagning. Fungerar fenomenalt bra!)
- Återvinningsbara växtsvampar - istället för bomull (till ansiktsrengöringen och som jag tvättar mellan användningarna. Tänk på all användning av bomull och pengar jag sparar!)
 
Tänkvärt: totalt sett skulle alla dessa produkter som billigast kosta dig ca 250-300 kr. Det är vad en ansiktsprodukt kan kosta! 
 
 

Kommentarer :

#1: Kasia

Hej! Jag har följt din blogg ett litet tag nu och måste säga att jag gillar dina kloga inlägg och kloka tips som exv. i detta inlägg om enkel ekologisk/naturlig hudvård som är hur bra som helst :)

Svar: Hej Kasia! Vad glad jag blir. Tack! :] Det är precis mitt mål med bloggen, att lyckas inspirera och få upp andras ögon för hållbar konsumtion och sann ekologisk och naturlig hudvård! Det behöver inte vara så komplicerat! :] Har du några frågor framöver, så tveka inte att kommentera inlägg! Jag svarar gärna på utvecklande frågor. :] Tips: spana gärna in mitt twitter-konto för bloggen om du vill ha tätare uppdaterningar. :] Ha det fint!
Lola

skriven

Kommentera inlägget här :