Yoga - föryngrande både på insidan och utsidan

 

Att yoga gör under för kropp och själ har länge varit välkänt. När kropp och själ mår bra så avspeglar det sig även på huden. Huden är vårt största organ och kroppens "spegel". Vi kan utläsa mycket om vad som händer inuti kroppen genom att titta på huden.


Eftersom hudens hälsa hänger ihop med kroppens välbefinnande är yoga något som är utomordentligt bra för att balansera både inre och yttre hälsa. Faktorer som hormonell obalans, inflammationer och sömnsvårigheter, som kan ge uttryck i huden, kan förebyggas och avhjälpas om man utövar yoga regelbundet. Yoga är överhuvudtaget väldigt välgörande; något jag vet eftersom jag själv yogar. Släpp alla fördomar om att yoga skulle vara något flummigt, för yoga blir vad man gör det till!


Hälsofördelarna med yoga

- Ökad lungkapacitet
- Bättre syresättning
- Starka, viga och uthålliga muskler och mjuka leder
- Mindre stress och oro - harmoni. Yoga motverkar stress och stresshormoner.
- En fysiskt balanserad kropp
- Starkare skelett med högre bendensistet
- Bättre balans och koordination
- En vacker och välgörande hållning
- Hjärnan stärks, minnet förbättras och du blir gladare
- Du får ett bra verktyg för att hantera stress och kris
- All träning (liksom yoga) motverkar nestämdhet
- Yoga får kroppen att avge endorfiner
- Mer syre i blodet ger en gladare hjärna
- Yoga distraherar från psykisk smärta


DESSUTOM..

Yoga ger massor av indirekta fördelar. Att du sänker stressnivån kan även bidra till att förebygga övervikt, infektionssjukdomar och depression. Sedan snart 2 år tillbaka yogar jag flera gånger i veckan. Jag försöker i alla fall yoga 4-7 dagar i veckan, 30 minuter innan frukost. När jag gör detta känner jag mig mindre rastlös, smidigare och piggare. Har jag inte yogat på kanske två dagar och ska yoga igen känner jag mig redan stelare, mer rastlös och får dessutom lättare ont i min rygg (då jag har något sned ryggrad). Yoga är någonting jag numera ser fram emot att göra för att det ger en sådan välgörande känsla efteråt. I kombination av en sund kosthållning är jag dessutom nästan aldrig sjuk/får huvudvärk/har värk någonstans längre! 
Vad man än tränar skulle jag rekommendera alla att komplettera med yoga för att få ut det mesta av sin träning. Yoga är inte bara en fysisk träning utan även en mental sådan. Dessutom använder man sin egen kropp som redskap i yogan, varför skador lättare förebyggs eftersom man använder båda kroppssidorna lika mycket i styrkeövningarna och dessutom automatiskt får in stretchningen i träningen, vilket också förebygger skador!  


TIPS: För nybörjare kan jag tipsa om denna tränings-DVD'n (för att inte bli för avskräckt om man från början är väldigt stel/osmidig). Jag har själv flera tränings-DVD'er med yogainstruktören Susan Fulton som jag altinerar mellan. Det enda du behöver är att klä dig i lösa kläder och införskaffa en yogamatta, dyrare behöver det inte bli!


                     

Kommentera inlägget här :