Medveten klädkonsumtion



För att bara för en liten stund lämna fokus på hållbar hudvård har jag en annan viktig hållbarhetsfråga att betona. Som många andra unga tjejer idag var jag förr en flitig impulsshoppare. Med tiden har jag dock fått en ökad förståelse för konsekvenserna av impulsivt handlande. Förutom att man givetvis gör av med en massa pengar i onödan, då många plagg/prylar man köper aldrig kommer till användning i och med att man handlat på just impuls och inte med eftertanke, så är det nog inte alla som tänker på vilket oerhört resursslöseri ogrundad konsumtion medför.

Jag tänker framför allt på förbrukade resurser som slår tillbaka på vår miljö. För att ta ett målande exempel; visste ni att det krävs flera tusentals liter vatten för att framställa 1 kg bomull? Detta görs dessutom i länder där vatten är en bristvara. Kläderna tillverkas inte sällan i fabriker i länder som inte ens ligger på vår kontinent. Sedan fraktas dessa plagg hit till Sverige, där vi använder kläderna bara för ett kortare tag eftersom modet hela tiden förändras, och när kläderna blivit "ute" igen skänker vi (i bästa fall) bort dessa. Och ironiskt nog skickas de ofta tillbaka till det land de en gång tillverkats i.

Förutom resursaspekten är bomull den allra mest besprutade grödan - något som inte bara är läskigt för oss konsumenter som bär dessa tungt besprutade nya plagg mot naken exponerad hud, utan all besprutning utgör även en mycket ohälsosam arbetsmiljö för alla de människor som arbetar med bomullsodling.

Det är så lätt att vara bekväm, blunda och inte tänka långsiktligt eller på konsekvenserna av ens leverne. Jag säger inte att man måste börja klä sig i hampakläder och bojkotta konsumtion, MEN om du bara har eftertanke i din konsumtion så gör det faktiskt stor skillnad! Glöm heller inte att shoppa second hand/vintage är ett utomordentligt exempel på hållbar konsumtion. 


Shoppa kläder smart

  • Fråga dig: behöver jag plagget – egentligen? Har jag redan ett liknande i gömmorna?
  • Hur är passformen och känns plagget som "jag"?
  • Fundera på hur mycket du kommer att använda plagget – vad blir kostnaden per gång?
  • Vad är det för material? Känns det skönt? Titta gärna efter naturmaterial. Var medveten om att nylon och trikåblandningar inte håller så länge. Akrylblandningar noppar lätt.
  • Är det ett skrynklande material? Orkar du stryka? (Observera att skrynkelfria material kan innehålla otrevliga kemikalier)
  • Studera tvättlappen. Kommer du att använda plagget om det kräver handtvätt eller kemtvätt?
  • Tänk på att ett "fint varumärke" inte behöver betyda kvalitet.
  • Kolla sömmarna – hur är plagget sytt? Dra lite i plagget, verkar det hålla?
  • Fråga i butiken om märkningar, ursprung och arbetsförhållanden. Kan personalen inte svara så skickar du ändå en viktig signal.

(*Tänkvärda "shoppa kläder smart"-tips från www.minplanet.se)


TIPS:
 våga trotsa flyktiga modetrender. Genom att finna din egen stil, vad du känner dig bekväm i, så är du inte bunden till trender och konsumerar därmed också mindre och mer hållbart. Själv äger jag inte ett par enda jeans utan jag är en riktig leggings-/strumbyxtjej vars garderob ryms av klänningar!


Kommentera inlägget här :