Hälsosammare pizzadeg för de pizzafrälsta

 
De som väl känner mig vet hur tokig jag är i pizza! Hembakad pizza har i flera år varit något av min grej och jag har experimenterat mycket i köket med olika pålägg, osv. Förr bakade jag pizzadeg på vetemjöl, som man vanligtvis gör. När jag kom över ett hälsosammare degrecept via tidningen HÄLSA prövade jag detta, och sedan dess har jag kört på denna sundare och matigare grunddeg - helt utan vetemjöl! Jag brukar dock skippa saltet (som jag får mycket av ändå i och med min toppning av kalamataoliver), och jag kan egentligen tänka mig att det går lika bra att skippa bakpulvret i och med jästen.
 
Jag använder mig av biodynamiskt fullkorns dinkelmjöl från Saltå Kvarna. Dinkel är ett av våra äldsta sädesslag och har i motsats till vete behållit sina ursprungliga egenskaper. Siktat vetemjöl är en mycket raffinerad produkt som bearbetats såpass mycket att det mest består av energi och knappt någon näring. Dinkel är särskilt rikt på järn (bra för kvinnor, vegetarianer och veganer), magnesium och B-vitaminer. Just fullkorns dinkelmjöl är stenmalet med hela kärnan med grodd och kli i behåll. Det ger ett naturligt näringsrikt mjöl med hög fiberhalt. Annan intressant fakta är att dinkelodlarna på grund av det hårda skalet inte behöver använda besprutningsmedel och konstgödsel i samma utsträckning som vid odling av vanligt vete. Att odla dinkel är därför mer skonsamt för miljön.
 

GRUNDRECEPT PIZZABOTTEN
4 portioner
 
2 dl dinkelmjöl
2 tsk torrjäst
1 tsk bakpulver
2 krm havssalt
1 tsk honung/agave
1/2–1 dl ljummet vatten
11/2 msk rapsolja
1 msk linfrö/chiafrö/fiberhusk
1 msk solrosfrö

Gör så här:
1. Rör ihop mjöl, jäst och bakpulver. Tillsätt ev. salt, honung, rapsolja och vatten och knåda till en slät deg.
2. Kavla ut degen tunt och strö över fröerna och kavla in dem i degen. Alternativt mixar du även fröna lätt med degen. Grädda i 5–15 minuter (kan variera beroende på vilken topping som väljs). Jag kör den på ca 175 grader i vår ugn, men graderna kan säkert variera beroende på ugn.

 
TIPS: som vegansk ost använder jag Cheezly - "Mozzarella" (finns i välsorterade matbutiker och vissa hälsokostbutiker med livsmedel i sitt sortiment), vilket är en av de godare och renare veganska ostsubstituten utan bland annat härdade fetter och naturligt smaksatt med kryddor. I övrigt har jag röd- och gullök, paprika, champinjoner, tomat, kalamataoliver samt torkad basilika, oregano och timjan på min pizza. Som tomatpuré använder jag ekologisk koncentrerad tomatpuré helt baserad på tomater utan tillsatser (konventionella tomatpurér är oftast fulla av socker och onödiga tillsatser). Vid åtkomst har jag i huvudsak ekologiska råvaror och ingredienser. Vid sidan om serverar jag gärna med ekologisk salladsmix med kallpressad- rapsolja och olivolja.
 
 

Kommentarer :

#1: Elisabeth/Natural Beautytalk

Vilket bra tips, satt och funderade senast igår på hur man kan göra pizzadeg lite hälsosammare, att ha i linfrön och solrosfrön är något som jag inte tänkt på tidigare. :)

Svar: kul att jag kunde bidra med lite inspiration! ;] Det är faktiskt väldigt gott med frön i, och dinkel och honung skapar ett mycket gott mustig bröd. :]
Lola

skriven

Kommentera inlägget här :